Ilandra

Ilandra
www.aussieactionskennel.se instagram: aussie_actions_ jenny

söndag 25 juni 2017

Överkänslig eller smart försiktig?

Gizmo har visat en liten hälta efter kraftigare fyspass. I övrigt pigg och glad och ingen hälta vid vanlig motion. Men jag tar inga risker. Först bokade jag tid med Marie på Biceps och jo, hon hittade smärta i ett framben vid provokation.
Jag bokade tid med Ulrik på veterinärhuset för helkroppsröntgen. Jag tänker inte gå ovetande igenom det här.
Ni ska veta att jag var riktigt nervös, trots att Ulrik vid en första syn på Gizmo egentligen inte förstod varför jag var där. Men han lyckades också provocera fram smärta hos Gizmo och vi röntgade ryggen, tassarna, höfterna och frambenen.
Utan sedering vill jag tillägga, då jag har en grymt lydig och snäll hund som gav oss väldigt bra bilder <3
Utlåtande: en gammal fraktur på en yttertå fram pga en aktiv livsstil. Ingen artros, höfter som en unghund och en frisk rygg och hjärtat är starkt <3
Om jag motionerar honom kontrollerat med minsta möjliga slitage på tån (simning och promenader på jämnt underlag men i blandad terräng) borde det läka fint <3
Att gå ifrån veterinären med ett leende på läpparna och få plåtar som visar på en vackert åldrande hund, det är verkligen guld värt. Speciellt då jag sett framför mig det mest otänkbara.
Inga problem att tävla rally eller specialsök tyckte Ulrik, men vänta med sök och spår några månader.
Jag har lärt mig att följa mina instinkter vad gäller hälsan hos mina hundar och jag är så glad att jag gjorde en helkroppsröntgen. Jag bad Ulrik kolla efter allt och det behövdes för min egen skull. Gizmo undrade nog mest vad vi höll på med.
Roligast var när Ulrik frågade om han haft något problem tidigare.
Nej han har bara varit inne för vaccinering. Min friska pojke, jag hoppas på lika många aktiva år till och nu blir det till att hålla dig i schack så din tå får läka <3


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar