Ilandra

Ilandra
www.aussieactionskennel.se instagram: aussie_actions_ jenny

onsdag 28 juni 2017

Att tänka en handling del 2, framåtsändande

Just ja, skulle ju återkomma till detta :-)
Framåtsändandet är en lång process som kräver en del planering.
Jag lär kanske inte in det som alla andra men det verkar funka både på mina hundar och på vänners hundar som testar samma sak.
Jag använder mig inte av en target i grunden. Jo jag vet att många gör det och det funkar jättebra! Go for it! Men jag har valt bort target i första skedet.
Varför jag har gjort det är för att jag vill att hunden ska gå framför mig med låst blick utan att fästa på ngt jag satt ut eller lagt ut. Alltså ett moment mindre att lära bort och jag får dessutom ett lägre tempo direkt. Det tar möjligen lite längre tid att få hunden att förstå låsningen men jag tror jag vinner på det i längden.
Istället tränar jag hunden att först stå stilla med låst blick framåt. Leksak (föredrar det) eller godis ska landa mitt framför nosen vid rätt beteende. När hunden kan det puttar jag lätt på rumpan och belönar steget. Ökar allt eftersom längden. Tränar detta i skritt eller kort trav och hunden får inte rinna iväg.
När detta är färdigt är framförgående i princip inlärt, bara halten kvar. Så det är en klar fördel att börja på detta sätt som inte ger stret i kopplet :-)
Längre än såhär har jag inte kommit med Ilandra men med Quini tränade jag framåt i galopp för sig och sakta för sig och belönade alltid över huvudet. Så gott det gick.
Jag använde inte target vid avbrottet då Quini var väldigt lyhörd (hon ville så gärna få belöning)
Men Anna-Karin däremot använder target vid avbrottet och det ser väldigt bra ut och kan absolut tänka mig att göra det med Ilandra.
Inkallningen kör jag separat och ingången, jag vill att hunden ska ha fokus framåt.
Blev en kortfattad version men ni förstår grejen. Det viktiga är låsningen framåt och att hunden fortsätter rakt fram tills ngt annat sägs. Och håll på kriterierna för tempot.
Håll tummarna för fint väder på fredag så blir det spår för lilla monstret och rally för slickobert!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar