Ilandra

Ilandra
www.aussieactionskennel.se instagram: aussie_actions_ jenny

fredag 4 maj 2012

Nya fräscha idéer blandas med gamla bra!

Jag, Therese och Hanna tränade för Anette Hådén igår. Vi hade bett om att få jobba med detaljer och hon hade mkt nyttiga tips och såg saker som man lätt blir blind för när man tränar mkt tillsammans. Tex att när jag startar tar jag ett jättelångt kliv och likadant när jag gör halt. Vilket gör att Gizmo sackar efter och sedan jobbar sig upp. Det gör att starterna blir sämre förstås och koncentrationen. Vi fick beröm för Gizmos fina position, så om jag jobbade på starterna och hans energi trodde hon det skulle bli jättebra :) Kul att höra det från nån som har 10 p på sitt fritt följ. ;) Vi tränade på att han ska följa vänster ben, vilket han gjorde med bravur. Vilken skillnad det blivit bara på några månader. Så med dessa nya tips och mammas tips på ingångar och utgångsposition ska vi nog få till ett riktigt snyggt positionsarbete!

Sen var det apporteringen... Är så glad att jag klickade in den innan så att vi hade något att jobba med. Annettes idéer var ganska lika mina så det blir lätt att fortsätta med apporteringen nu tror jag :)
Jag använder mig av handtarget för ingång med apporten (eftersom han nu så snällt håller i den kan jag träna ingång :) Nästa steg är att kasta den men det tror jag inte blir något problem, han har alltid hämtat, peppar peppar...
Energin blir det som kanske blir svårast, men om han blir mer säker på momentet och han får rätt belöning tror jag det löser sig av sig självt.

Fjärren tog jag upp mest för att få mer snabbhet annars har han bra fjärr, rumpan är helt stilla och han gör skiftena utan dk, det han behöver är stabilitetsträning och få upp energin. Då ville Annette att han skulle få extern belöning och det nappade Gizmo på direkt. Snusdosor med godis är bra att ha ;) Efter ett par skiften belönade jag med leksak. Ska införskaffa bollar, det blir nog en hit.

Så mkt mer hann jag inte med Gizmo, men Therese gick igenom stegförflyttningar, vilket såg riktigt bra ut! Sedan tog hon också fjärren och då visade Annette att Ville ska ha tassarna på en planka för bättre position.

Hanna checkade av vittringen och då fick vi tipset att använda frys. Hunden ska först frysa nosen i din handflata, sedan på pinnen i din handflata. Efter det flyttar man pinnen ner på marken och efter det närmare och närmare en hög med pinnar. Ska plugga den metoden, tyckte det lät vettigt!
Här är en länk som visar hur det funkar med post-it:

http://www.klickerklok.se/luktdiskriminering/
http://www.klickerklok.se/luktdiskriminering-for-vittringsapporteringen/

Jag har ju inte speciellt bråttom med vittringen, vi har ju inte ens startat tvåan än, så vi kan testa oss fram :)

Det är ju väldigt mkt Gizmo nu, men Manne tränas fortfarande ;) Jag har lagt undan tävlingen för hans del. Mkt pga av att jag vill få bort pip osv men också för att jag vill meritera Gizmo då han redan fått förfrågan om avel.
Så... Manne ska helt skolas om nu har jag tänkt. Nu ska jag plugga klicker! Så ska han få tänka själv och kanalisera sin energi. Ska bli kul att tänka på nytt sätt med Manne. Jag har all tid i världen med att få till Manne, så länge han får träna är han nöjd. Stackars Manne kommer bli helt förvirrad och förmodligen jag med, men det ska bli kul!
Utöver Mannes lydnadsträning kör vi uppletande och spår och dessutom mkt motion. Jag hoppas att det ska hjälpa honom att bli av med all denna överfulla energi. Han är en tjänstehund uti klospetsarna, så han kräver myyycket motion och hjärnaktivering. Tur Robert gillar att cykla ;)

Vi planerar att träna för Annette en gång i månaden, känns väldigt givande!

2 kommentarer: