Ilandra

Ilandra
www.aussieactionskennel.se instagram: aussie_actions_ jenny

fredag 28 april 2017

Vi har lekt skogsmulle så det växer mossa på oss!

Spår, sök och lydnad i dagarna tre!
Ilandra tog upp spåret jättefint och när hon kommer till första pinnen så ser jag att hon tänker till... Men går över den... Jag fick mkt tips på mitt förra blogginlägg så jag hade planerat att stanna tills hon helt enkelt plockar upp den själv. Hon blev lite sur på mig tror jag men hon plockar upp den efter några sekunder och kommer med den till mig. Då bjöd jag henne världens belöning, vi lekte massor med både pinnen och leksak och myste sen med godis. Skickade henne på spåret igen och övriga pinnar tog hon upp så himla fint!
Säger inte att det är löst än men med mängdträning och fortsatt mkt belöning kanske det blir värt för henne att stanna till. så kanske jag slipper byta till liggmarkering, jag är ju lite lat ;) Annars är det min nästa tanke. Jag ska träna på flera spårupptag nästa gång så att jag verkligen orkar belöna henne ordentligt på varje pinne. Går man långa spår blir det nästan lite jobbigt att lägga mkt tid på belöningarna, men vem har bråttom ;)

Vi har ganska nyss börjat med söket och Ilandra har själv valt skallmarkering. Så även fast vi tränar hittaövningar i vind så skäller hon iaf när hon kommer fram ;) Hennes skall är rätt kraftigt för att vara en liten tik, men så har hon tränat mkt på Gizmo när hon vill ha hans ben eller leksak ;)
Vi fick prova byxbensmodellen då hon ska springa rakt ut och hämta ett byxben och sen lära sig att springa framåt. Detta för att få raka skick och att de ska jobba framåt i rutan. Mkt intressant och roligt, är dessutom lätt att träna när vi är själva.

Nu har vi släppt vanliga lydnaden totalt och kör bara på brukslydnaden vilket är så skönt. Det blir en helt annan fokus och jag tycker att brukslydnadens moment är så roliga och Ilandra är bra på dem ;) Skall är naturligt för henne, krypet är sååååå fint och vi har påbörjat framåtsändandets sakta-del. Vi hinner helt enkelt inte med allt så vi fokuserar på brukset. Det känns helt ok faktiskt även fast jag önskar att jag hann med allt.

Gizmo har fått köra en hel del microspår, det är så kul att se honom bli så noggrann! Med Gizmo kan jag testa lite olika idéer och dem som är bra kan jag sen köra med Ilandra. Gizmo är inte ett dugg känslig om det blir tokigt, han tycker det är så kul ändå ;) Vi jobbar mkt med hans position i fria följet, jag älskar hans attityd! Men jag vill få honom att använda alla fyra benen, nu använder han bara tre för att han är så gasad! Speciellt i språnget, då hoppar han fram ;) Men det är ett bekvämt problem att jobba med en taggad hund ;) Han är grym på vittringen också, tror det beror mkt på specialsöket som han fått jobba en hel del med. Säkert därför han är så bra på microspår.

Nog surrat, nu blir det soffan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar