Ilandra

Ilandra
www.aussieactionskennel.se instagram: aussie_actions_ jenny

fredag 5 maj 2017

Längd vs Mikro

Idag åkte vi till skogen för spår och sök.
Grillen var igång och med underbara 25 grader i solen njöt vi lika mkt i campingstolen som i skogsarbetet.
 Ilandra fick ett spår utlagt av Anna-Karin, hon har mest gått mina spår hittills.
I början var hon lite yr och fäste inte riktigt, upptaget var heller inte så bra. Anna-Karin och de andra hade också gjort en "smittad" ruta där Kent och Lena trampat som A-K sen drog spåret igenom. Ilandra stördes inte så mkt av det först, spårade rakt igenom men bytte sen till deras utgång från rutan. Jag stannade till och hon löste det fint själv och gick ut på sitt spår igen.
Det vill vi träna mer på :)

Hon missade första pinnen men spårade otroligt fint och plockade resten av de små pinnarna. Mot slutet var hon väldigt trött och orkade inte riktigt fokusera i värmen och missade slutpinnen. Men hon tog sig till slutet och apporten var en skogspinne så jag och A-K hittade inte heller ;) Belönade upp henne för hennes i övrigt väldigt fina spårarbete.
Hann tyvärr inte köra sök innan jag skulle hem till barnen innan Robert åkte på jobbet så jag lade ett lägdspår till Gizmo.
Jag har fokuserat på mikrospår med honom och har inte lagt vanligt spår på länge.
I stark motvind och sedan sidovind tog han spåret så fint och lyfte inte nosen en enda gång!  Det har tidigare varit vårt problem, att han hellre vindar.
Supernöjd, han tog varenda pinne :) Kan dra slutsatsen att mikrospår är väldigt nyttigt för honom, han höll ett bra tempo också, tidigare har han gått för fort.
Men sen blev jag lite sugen att köra mikrospår med Ilandra, inspirerad av Gizmos fina upptag. Lägger då små bitar i spåret och många vinklar på liten yta. Det gick sååå bra. <3 Det här ska vi jobba vidare på!
Gizmo fick naturligtvis också ett mikrospår men lite svårare än Ilandras. Han spårade jättefint men det som förvånade mig var att han bytte markering! Från apport till frysmarkering (vilket han har i specialsök)  Lite kul att se att han förknippade små föremål till specialsök istället för spår :-)
 Han har sökt Kongbitar tidigare inomhus så kanske han förknippade det med dem. Kul iaf! Ska bli roligt att se om han byter i spåret sen.
Duktiga brunråttor, nu är de nöjda <3


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar