Ilandra

Ilandra
www.aussieactionskennel.se instagram: aussie_actions_ jenny

måndag 24 april 2017

Ett spår leder alltid fram till något

Jag har för tillfället ingen lust att träna något annat än spår!
Är verkligen så trött på vinter och kyla och har längtat länge efter våren. Så nu när den är här tänker vi ta tillvara på den!

Ilandra fick igår ett vinkelspår i skog, jag har märkt tidigare att det ibland går alldeles för fort och hon kan gena eller tappa en vinkel. Hon jobbar snabbt tillbaka, så ingen fara på taket. Men jag vill att hon ska hålla i spåret bättre.
Jag lade spåret så pass att jag visste ganska exakt hur jag hade gått (har ett kusligt minne för spår, men inte för nånting annat) ;)
Bla hade jag vinklat ut på en övervuxen skogsväg, sen vinkel igen men då klev jag av vägen och gick bredvid den. Det bekymrade inte Ilandra ett dugg utan hon följde spåret. Bra, då vet jag att hon inte spårar på förutfattade meningar om hur spåret "borde" gå. I övrigt tog hon vinklarna fint, var inga problem alls. Jag ska förbereda mer innan spårupptaget med lina osv, slarvade med det igår. Men däremot missade hon 2 pinnar som jag lätt kunde plocka upp. Hon brydde sig heller inte om att jag visade att jag plockade upp dem, hon tänkte nog "bra, då är du till nån nytta" och spårade glatt vidare. Men tog nästa pinne fint så lite förnedrande tyckte hon nog att det var att jag hittade pinnen.

Idag lade jag ett spår på lägdan nedanför mig, också med mkt vinklar. Inga problem med vinklarna denna gång heller trots ganska kraftig blåst. Hon genade i en vinkel. MEN missade två pinnar igen. Den ena missade hon för att hon hittade nåt äckligt som tydligen var mer intressant än pinnen.

Såååå.... Jag fokuserade visst på fel problem, kung med en hund som kan spåra men vad gör det när vi inte har nåt bevis med oss hem...

Funderade lite och tänkte att spåret är förmodligen för roligt. I vanliga fall ger hon mig allt hon hittar och är jätteduktig på vittring. Men i spåret betyder det inte lika mkt även fast jag möter upp med massa lek. (Inget godis, det vägrar hon)

Därför blev det ett test på gräsmattan. Jag klippte små apporter av ett cm brett band, ca 2,5 cm långa. Gick ett direktspår på gräsmattan och lade ut föremålen med jämna mellanrum, de syntes inte alls.

Släpper på henne och hon sätter fart som vanligt men jag bromsade henne direkt och visade henne samma tecken som jag har på Specialsök, vilket betyder att hon ska vara noggrann.

Ilandra fnös lite (det här är en dominant dam som vet bäst, bara så ni vet) men tog upp spåret igen och hittade föremålet och gav det till mig. Massa belöning förstås, sen iväg igen. Fick bromsa återigen och påminna henne om att vara noggrann och hon tog alla fem föremålen. Innan sista föremålet hade jag gjort en skarp vinkel och den gick hon som om att man klistrat fast näsan i spåret.

Jag har inte velat lägga mig i Ilandras spårteknik eftersom att hon tidigt visat att hon tycker det är roligt och vill verkligen spåra. Men nån påminnelse lite här och där om alla uppgifter hon har i spårarbetet kan vara nyttigt.

Nästa spår blir nog ett hårt spår för att fortsätta bygga på noggrannheten, spåra snabbt är hon duktig på ändå. Vi får fila på detaljerna istället!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar