Ilandra

Ilandra
www.aussieactionskennel.se instagram: aussie_actions_ jenny

måndag 10 april 2017

Intensitet och fokus

Quini hade en fantastisk arbetsmotor och kunde jobba i timmar utan att ens fundera på att känna efter om hon var trött. Körde vi ett elitprogram i lydnad så kunde hon lätt köra ett varv till och andra varvet var oftast bäst.
Men hon hade en del låsningar som jag fick jobba med så att hon verkligen lyssnade på vad jag sa.
Med detta i bakhuvudet har jag medvetet tränat Ilandra att vara lugn i sitt nosarbete vad gäller specialsök och vittringsapportering. Hon får gärna ha mkt vilja men det ska vara fokuserat och hon ska använda nosen direkt efter
kommandot. Det har gett ett bra resultat då hon inte tar i fel pinnar och hon tar heller inte i doftbilden där hon har frysmarkering.






I spåret är hon fortfarande intensiv men har efter vinterns träning av Specialsök blivit noggrannare och är mer fokuserad i sin intensitet. Ser stor skillnad in hennes spårarbete. Jag kommer lägga mkt tid på detaljträning i spåret i år, det är så kul att skogarna är snöfria nu!


I lydnaden är hon också intensiv men har inte så mkt låsningar. Känns lite ovant för mig, jag vill gärna ha låsningar i mindre mått då det ger hunden en målbild.
Men målbilden måste vara påverkbar vilket den inte alltid var på Quini.

Men hon låser framåt när vi tränar framförgående och konan så jag tror att det är något vi kan jobba fram successivt utan att det blir för mkt.
Ilandra har en fantastisk kontakt i fria följet och sprätter med sina små ben och ser så härligt glad ut <3

Ilandra är en riktig allroundhund och vi har börjat träna sök också där hon har skallmarkering. Hon väljer naturligt skall när hon vill komma in eller om hon vill busa så det var ett lätt val ;-)


 
 
Ilandra är en väldigt rolig liten hund, man ska inte luras av hennes storlek och oskyldiga uppsyn. Inom henne bor en kampgalning som pratar som ett monster när hon är uttråkad och hennes största intresse här i livet är att springa FORT efter en fyrhjuling eller skoter. Ilandra är mkt hund i litet format men har en fantastisk fokus för sin ålder. Det ska bli väldigt spännande att börja tävla i år och se vad vi kan åstadkomma. Jag vet iaf efter vår debut på lydnadsplanen att jag kan lita på henne och att hon gör sitt bästa efter de förutsättningar jag ger henne.
Jag kommer ge henne den tid hon behöver för att mogna färdigt men hon har alltid varit lite lillgammal trots sitt bus. Så jag tror nog att hon kommer fixa tävlingssituationer väldigt bra. Hon var inte alls speciellt berörd över att debutera inomhus på Klass Arena.
Förväntansfullt 2017!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar