Ilandra

Ilandra
www.aussieactionskennel.se instagram: aussie_actions_ jenny

torsdag 17 januari 2013

Skidor+Hund=Sant!

Det har blivit mycket skidor senaste veckan, vilket resulterat i en hel del träningsvärk... Men det är ju så kul så det är svårt att låta bli!
Gizmo har ett jättehärligt sätt att dra, han startar mjukt och går snabbt in i sitt arbetstempo, bra drag i linan och vägvinnande galopp. Perfekt för mig då jag kan ha koll på skidorna och mig själv, kan lita helt på Gizmo!
Vi har tagit med Junior två gånger också och sist drog han jättebra! Spåret var inte så bra igår då det snöat en del och det blev tungåkt, men det fixade Gizmo och Junior genom att turas om att dra tyngst. Duktiga knattar! Roligt att se att grabbarna är så mångsidiga. För en hund med bra balans är det egentligen bara föraren som sätter gränserna, hunden är ju i stort sett med på allt!

Ett bra exempel: Förra veckan satte jag Gizmo i skaklarna framför vår stora pulka. Det var inte populärt och Gizmo tyckte nog att jag inte var klok. Men så fort jag tog honom i halsbandet och ledde honom framåt gick han med på att dra, matte säger att det är ok! Han drog riktigt ordentligt så jag använde Emilia som tyngd. Han hade inga problem att dra henne, även i uppförsbackarna gick det hur bra som helst. Ibland kan jag tänka, hur ska min nästa hund kunna leva upp till att bli lika bra som Gizmo? Lojal, klok, barnkär, otroligt tillgänglig... ;) vacker, bruks, lydnad, freestyle, DRAG.... Listan kan göras lång. Men nästa hund blir en tik så det kommer bli himla spännande det med :) Hon kommer få ta en egen del i vår familj, men jämför gör man ju alltid. Men Gizmo har största delen i mitt hjärta :)


Vallningen då? När ska vi hinna med den? Gizmo vallar katterna här hemma och står och eyar så mycket som möjligt... Tur han är snäll ;) Men visst ser jag att han saknar vallningen och jag med!
Det är väl tur att jag bara har en tävlingshund för tillfället, hur får man tiden att räcka till?

Lydnaden är något som vi jobbar mycket med just nu och det är för att våren, sommaren och hösten kommer att ägnas mest åt sök, spår och patrull. Jag vill gärna befästa så mycket som möjligt så får vi tävla lydnad till vintern istället. Nån enstaka lydnad kanske vi hinner med, men det är inte prioriterat i år.
Det är så mycket jag vill hinna med och Gizmo är med på allt den lilla guldklimpen <3




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar