Ilandra

Ilandra
www.aussieactionskennel.se instagram: aussie_actions_ jenny

tisdag 22 januari 2013

Inte visste jag att vi hade en mil i kroppen!

Ja ok, det är fusk att dras runt av draggalna hundar, men eftersom jag är av den uppfattningen att jag rör på mig för mina hundars skull, så kan jag inte påstå att jag har den bästa konditionen. Finns inte en chans att jag skulle gå en promenad eller åka skidor för min egen ;)

Tirre och jag tog med oss våra fyra hundar (Junior räknas in där nuförtiden ;) och åkte vårt vanliga varv, idag bet det friskt i kinderna. Minus tolv grader med isande vindar åt ena hållet. Men skönt ändå! Mot slutet av varvet bestämmer vi att åka ett par vikar till och sen vända då det var folktomt på isen. Man ska åka moturs på isen, men eftersom det var tomt tyckte vi att det skulle va ok att åka åt fel håll. Vi byter hundar, alltid kul att testa på varandras hundar. Dessutom drar Gizmo som en IDIOT när jag är före ;)
När vi stannar för att vända och byta tillbaka hundar sneglar vi bakåt och ser tre pannlampor i mörkret komma emot oss...Så vända gick ju inte för då skulle vi få hoppa ur spår för möte hela tiden. Vi släppte förbi skidåkarna och använde dem som harar, hehe, och Junior tände till ordentligt ;) Vi passade på att träna travet också och kommandon. Vi drog om dessa skidåkare sen när vi ledsnade på att bromsa.
Både förare och hundar var glada och pigga efter en mil i spåret. Helt otroligt vad fort hundarna bygger upp kondition och styrka! Sista varvet åkte vi med alla fyra grabbarna i bredd i ett bra kraftfullt galopptempo. Blir lika fascinerad varje gång jag ser fyra grabbar, fyra olika raser i samma unga ålder, dra bredvid varann som ett team. nu ska jag banne mig lära mig skejta så jag kan underlätta för hundarna! Mina stackare får ju dra så mkt mer, men de verkar inte klaga. Tirre är så bra på sina skidor så hon får medvetet dra ner på tempot så Abbe och Ville får ta i lite ;) Ville skulle nog kunna springa hur många varv som helst, han är den perfekta haren.
Så långt kan ett inlägg bli om drag, detta fantastiska motionssätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar