Ilandra

Ilandra
www.aussieactionskennel.se instagram: aussie_actions_ jenny

tisdag 24 april 2012

Lite ångest inför appellen

Vi hade en bra träning igår men ändå kände jag mig lite modfälld. Det kändes som om vi har för mycket kvar att befästa inför apellen om två veckor. Spåret, budföringen, apporteringen och framförgåendet är inte befäst och till råga på allt så har Gizmo börjat lägga sig på hopp sitt??? Det satt som en smäck förra veckan så nånstans har jag slarvat. Back to basics.

Men härliga Kent och Janet gav mig världens peptalk och mycket nyttiga tips på apporteringen. Hanna löste hur jag ska göra med framförgåendet. så nu känns det bättre! Har inte kört spår än, ska göra det imorgon, då ska jag prova några av tipsen jag fick, plus de tips jag tidigare fått från mamma. Så himla skönt att ha rutinerade hundförare runtomkring mig som tror på mig och mina hundar, det gör otroligt mkt!
När man tränar och tränar och man får bra resultat på tävling, då har man väl lyckats? Så är det väl, men ju mer man tränar desto mer saker att lösa dyker det upp. Det är ju så man utvecklas, och kommer vidare. Men ibland kan man behöva lite peppning på vägen. Därför är jag så tacksam för "de gamla rävarna" som aldrig tvekar att gelge sin kunskap. Hoppas man kan ge tillbaka nån gång. Kanske ska lära Kent och Dart lite freestyle??? :D

Idag skulle vi prova rutan igen, har lagt av den ett tag. Mycket för att jag ville lösa hur jag ska få bort retningen (jag går ut och visar var han ska). Hanna hade lämnat sin musmatta i rutan och Gizmo går fram och nosar. spontant klickar jag och min gosse fattade direkt. Efter några klickar var det bara att backa ut och han sprang till mattan. Han är inte inklickad på matta ;) Härliga kelpie vad lättlärd han är. Gör jag på rätt sätt så fattar han det mesta väldigt snabbt.
Hanna tyckte jag skulle testa extern belöning i skål på framförgåendet vilket han också fattade på en gång utan att vi tränat det förut. Det är kul med utmaningar, men ibland är det skönt att det går lätt också ;)

Nu är det bäst att jag skyndar på med maten, Grund 2 kurs ikväll. Kanske man testar på några moment till ikväll efteråt.... :)

2 kommentarer: