Ilandra

Ilandra
www.aussieactionskennel.se instagram: aussie_actions_ jenny

onsdag 31 maj 2017

Att tänka en handling eller handla en tanke del 1

När jag får en idé om hur jag vill lära in något med min hund, så vill jag ofta fundera och vända och vrida lite innan själva utförandet görs. Jag tänker lite som på kemilektionen i skolan:
Hypotes-utförande-resultat


Tex så har jag funderat mkt på krypet, ett moment som jag sett många sliter med. Då tänker jag att i detta moment gäller det att ha en stark målbild.
Såhär ser min målbild ut:
Hunden har full kontroll på armbågar och bakben, hunden ska hålla samma position i krypet som i fria följet, hunden ska hålla samma tempo som mig och vara uppmärksam vid start och halt. Hunden ska krypa och inte skutta. Hunden ska ha snabbt läggande och sättande och följa mjukt i vinklar.

Notera att jag skrev "hunden ska" med det menar jag naturligtvis att jag inte ska anpassa mig efter hundens eget val av tempo eller riktning utan hunden ska precis som i fria följet anpassa sig efter mig för att vi ska kunna vinkla.


Men såklart är det en lång väg innan vi når slutmålet men det är mkt lättare att börja en inlärning när målet står klart för att inte behöva backa i träningen om jag efter vägen märker att jag har haft för låga kriterier eller haft ett osäkert mål.
Här är en gammal film från i vintras.

https://youtu.be/ETZYLoPykFs

Vid inlärning tänker jag först ut hur jag vill gå tillväga och har naturligtvis i tanken att det ska bli lyckat, min hypotes är aldrig negativ. Skulle det inte slå väl ut så måste jag fundera på varför, skriver upp hur allt gick till för att sedan prova ett nytt sätt.
Finns ingen anledning att prova ett sätt jag inte tror på, det är som att bita sig själv i benet. MEN det är viktigt att vara lyhörd till andras åsikter för att möjligen göra en metod mer positiv i mina ögon. Men jag vill själv vara övertygad om att jag tror på idén, annars får jag helt enkelt fundera lite mer innan utförandet. Om inte jag tror på det jag gör kommer inte hunden göra det heller.

Men det finns tillfällen då jag testar något direkt bara för att se om jag råkat få ett moment gratis längs vägen.

Läggande under gång är ett bra exempel, det momentet har inte jag medvetet lärt in. Men Ligg är använt i andra moment och likaså framförandet.
Häromdagen testade jag om Ilandra kunde momentet och det kunde hon.
Men självklart har jag kriterier även här som jag följer och vi har lite att jobba på i momentet men här krävdes ingen planering.

Framåtsändandet och Stegen har också väldigt många delmoment som jag funderar på medan jag lär in grunden.
Men det tar jag upp i nästa inlägg :)







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar