Ilandra

Ilandra
www.aussieactionskennel.se instagram: aussie_actions_ jenny

fredag 17 oktober 2014

Träning, Kärlek, Tacksamhet

Dagens träning var jättehärlig! Gizmo var så på, han laddade mer och mer och därför tränade jag inte så länge, vi gick av plan när han var på tårna! Istället för att köra slut på honom med allt vi tränar på för lydnadstrean. Skönt att bara köra två moment med kvalitet, dessutom de två moment vi jobbar mest med.
Quini den lilla dåren... Har aldrig träffat en liknande hund, min mamma säger alltid att "den där hunden är annorlunda..." Hon har helt rätt, hon är annorlunda! Men på ett positivt sätt förstås :)
Aussie Action's Red Qute Mc Queenie
Aussie Action's Opal
Hon har ett enormt fokus för tex hopp, rutan, apport, konen, alla moment där man skickar henne framåt. Vissa vill ha kontakt innan de skickar hunden, det skulle jag aldrig få från Quini. Hon har bara kontakt med sitt mål oavsett avstånd. Rutan hade kunnat stått på månen, hon hade hittat den ändå. Jag har shapat in alla dessa moment vilket har gjort att hon bjuder på dem själv. Det är så roligt att se resultatet av eget och positivt tänkande från henne! Farten är enoooorm i allt hon gör. Spelar ingen roll för henne vad vi gör, sök, spår, lydnad, hon är galen vilket fall :)
Hon tjuvar ju en del när frestelsen blir för stor. Springer även ifrån mig vid minsta tillfälle för att få hoppa eller gå in i rutan. En del säger att det kommer skapa problem när hon gör så, men jag ser det som positivt att hon vill jobba. Ramar jag in henne och håller koll så gör hon det inte, så än så länge är det inget problem :)
Jag är så tacksam för Gizmo, han har gjort mig till den tränare jag är idag. Ja, jag kallar mig själv tränare, det självförtroendet kom med Gizmo. Quini tackar jag för varje dag, hon utvecklar mig hela tiden då hon hela tiden kräver mer av mig, jag måste vara noggrann när hon är så uppmärksam.
Att jag valde Kelpie tackar jag min mamma för, det finns ingen annan ras för mig!
Jag hoppas verkligen att jag kommer få ha denna standard på mina hundar även om flera år, då jag kommit ikapp mina hundar, för tillfället är de ljusår före mig. Tänker många ggr på vart Quini skulle befinna sig på listan hos en mer rutinerad tränare. Men Gizmo och Quinis plats är hos mig och de utvecklar mig varje dag. Finns inga bättre hundar för mig <3



1 kommentar:

  1. Det är så härligt att se er träna och kul att läsa också

    SvaraRadera