Ilandra

Ilandra
www.aussieactionskennel.se instagram: aussie_actions_ jenny

fredag 30 mars 2012

Vår = spår!!

Vilken tur att våren kom så tidigt i år! Det innebär ju att jag kan ge Gizmo en någorlunda schysst chans att få till spåret, vi hann inte befästa spåret ifjol. Tanken är att vi ska tävla 5 maj, appellspår på MBHK.
Tyvärr så har jag ju märkt att Gizmo blir för bunden vid mig på lägdspår. Det går bra i skogen men på lägdan vågar han inte riktigt gå ut. Då märker han att jag blir irriterad och klistrar sig fast ännu mer.
Lika gjorde han igår och då tänkte jag att jag måste vända det här. Så när han till slut kom fram till en pinne peppade jag honom till tusen, han blev så lycklig så han studsade ända upp över huvudet på mig.. Kelpiesar...
Då blev det lite mer drag i honom, jag stannade kvar och lät linan löpa och han tog vinkeln jättebra och tog nästa apport. Då kom det äkta glädje från mig och Gizmo hoppade om möjligt ännu högre ;)
Ett nytt spår är lagt och jag hoppas gårdagen var vändpunkten för våra lägdspår, annars får jag leta upp nån klubb som kör appellspår i skogen, haha!

Manne överraskade med ett riktigt bra spår, det var så mörkt så jag såg inte apporterna. Men det hade ingen betydelse, Manne plockade allihop. Kanske var det blodspåret Therese "skrämde" honom med som gjorde honom mer peppad på vanligt spår ;) Fesigare hund har jag väl aldrig sett när Therese tog fram klöven, han skällde och skällde och tyckte den var ytterst obehaglig. Till slut, efter mycket skratt från oss, så gick det över.
jag har en långtidsplan för Manne, som jag tidigare skrivit så är det Gizmo som gäller i år, men bra sugen blir jag att köra bruks med Manne. Han har sån energi, den tar aldrig slut. För att hålla i Elit så krävs det så mycket motor, den biten kommer inte vara något problem. Men det är också hans energi som sätter käppar i hjulet för oss, men jag har märkt att vår nya träning har gett resultat. Jag fokuserar på det som jag vet att vi behärskar och när det är avklarat har han lugnat ner sig och då kommer kraven. När all överskottsenergi är borta koncentrerar han upp sig och pip och skall minskar avsevärt. Jag är bra sugen att köra LK2 också, kör vi ett långt spår innan borde det väl gå? ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar