Ilandra

Ilandra
www.aussieactionskennel.se instagram: aussie_actions_ jenny

söndag 18 mars 2012

Lydnadstävling i härliga Västra!

Therese hämtade mig och Gizmo kl 07.00......... Det visade sig vara lite tidigt, men då fick vi chans att gå en sväng i lugn och ro :)
När vi hade anmält gick vi och kikade på banan, is och gröna fläckar. Jaja, helt ok, vi har ju tränat på is på MBHK. Men ju längre dagen gick ju varmare blev det och planen blev blöt, riktigt vattensjuk. Naturligtvis gick klass 1 sist, som vanligt. Så när det väl var vår tur hade jag hunnit bli lite nervös efter att ha sett hund efter hund som inte sätter sig och det är i klass 2 o 3 där hundarna är lite mer tävlingsvana. Hur ska det här gå?
Jag tränade lite på sättanden utanför plan, men det var inte alls lika blött. Och Gizmo vill inte sitta utan dk, då var det ju ändå torrare...
Platsliggningen gick bra, härliga Gizmo har en så stadig platsligg. Tandvisningen gick bra, jag höll honom i halsbandet så han fick inte chans att slicka domare Ann Nygård i ansiktet ;)
Jag peppar Gizmo rejält med kamp innan vi går in på plan, nu jäklar!
Börjar bra redan när vi ska ställa upp, markeringen är i en vattenpöl... Vi får tillåtelse att flytta en bit åt sidan men det är så blött överallt så jag fick tjata lite innan han satte sig. Meeeeen sen när vi sätter igång linförigheten så jobbar han jättebra trots att det stänker när vi går! Han sätter sig inte alla gånger, men håller positionen så vi fick 8,5p! Jag har verkligen kämpat att få till linf. på tävling, han går super på träning så det hänger ju på hur jag agerar på tävling.
Läggandet: 8p lite segt, stör mig när han har jättebra läggande, men det var väl inte så kul att slå ner magen i blötan.
Inkallande: 7p efter en del tjat att han ska sätta sig i utgångsposition inför momenten, hann jag göra Gizmo osäker, han blir mammig och tycker det är lite jobbigt. Så han satt kvar på första kommandot, han kom på andra och hoppar på mig på tillbakavägen...
Ställande: 8 vill inte sätta sig när ja kommer tillbaka
Apport 0
Hopp: 8,5p hoppar på mig på tillbakavägen.
164p skrapade vi ihop till slut ;)
(10 poäng på platsligg och tandv.)

Trots en massa missar så tycker jag att han höll ihop trots tjat och blött, linförigheten är jag sjukt nöjd med.
Nu laddar vi för lydnad 21 april, då är vi ute efter LP1 :)

2 kommentarer:

  1. Med din energi kommer du att lyckas! När jag ser hundarna med dig blir jag glad då samspelet är underbart så lycka till!

    SvaraRadera
  2. Tack Toini, du är alltid så uppmuntrande <3

    SvaraRadera