Ilandra

Ilandra
www.aussieactionskennel.se instagram: aussie_actions_ jenny

torsdag 30 mars 2017

Att gå den långa vägen

Det har aldrig varit min starka sida ;)
Vill gärna köra inlärningssätt där jag har tidsvinst för att det ska vara effektivt.

Men planen jag har nu är lååååååångt ifrån tidseffektivt, vi startar nu en långsiktig plan i spåret.
Jag har utbildat mig till Specialsöksinstruktör för Michael Hedman (min nya idol) ;-) och han har berättat hur han utbildar idspårshundar.
Jag tänker inte gå hela den långa vägen (minst tre års utbildning som jag fattade det) men jag tänker plocka godbitar för att stärka ett noggrannt spårarbete.

Det första jag har tänkt göra är att lista ut Ilandras svårigheter och bygga upp dem och träna på det som är svårt.

Dagens spår lade A-K på en lägda som sedan gick in nedanför två grannars tomter med skällande hundar i hundgårdar. De var måttligt roade av vårt experiment, sorry grannar!
Ilandra hade inga problem med själva lägdan trots att hon inte spårat på lägda tidigare. Stördes heller inte av att Anna-Karin följde efter i spåret. Men hundarna som hon hör varje dag stördes hon av. Trots att Ilandra är så spårmotiverad så släppte hon sitt jobb flera gånger för att skälla tillbaka eller bara fokusera på hundarna.
A-K sa till mig att vänta ut henne (vi ville se hur hon skulle lösa det)
Hon fullföljer spåret och hittar alla apporter förutom en.
Hon spårade också lite lugnare än den vanliga bulldozern som hon är, jag tolkade det först för att hon behövde vara noggrannare då det blåste på öppen lägda.
Även när vi tränar lydnad kan hon bli lite störd av andra hundar och vill ha koll på dem om de är utanför planen. Men hon gillar alla hundar så det är nog bara ett kontrollbehov.


Kan inte läsa mer av det här än att hon behöver träna på att hålla fokus och det är precis det som Micke pratat mkt om.
Så jag ska bygga en plan för att stärka fokus och min teori är att hon behöver utmanas i spåret.
Jag kommer variera underlag, liggtid, personer, föremål, temperaturer för att se vad som är utmanande för henne och sen ta nästa steg.
Det är kul med spår! ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar