Ilandra

Ilandra
www.aussieactionskennel.se instagram: aussie_actions_ jenny

torsdag 30 mars 2017

Att bryta ner i molekyler

Lydnadsmomenten består av flera olika delmoment som vi gärna bryter ner till mindre delar för en bättre kvalitet på utförandet.
Men spåret och uppletande har vi inte haft riktigt samma tänk, men nu ska det minsann bli ändring :)

Jag och Anna-Karin körde uppletande häromdagen och när vi hade vallat och placerat ut föremålen gjorde vi det klassiska misstaget att bli osäker på antal föremål ;) Läxa nummer 1 ;)
Jag ska lägga upp en strukturerad plan över varje pass med specialmoment. Då jag gärna vill tävla både sök och spår måste jag skärpa till mig vad gäller planering.
Ilandra har spårat en hel del men har inte kört sök och uppletande, så nu ligger fokus på att jobba i vind.
Vi kommer också utöka hennes spårkunskaper där jag har ett projekt på gång som jag hoppas kommer ge utdelning, men jag får återkomma till det. Resultatet är tänkt att få en riktigt spårsäker hund, det ska bli så kul att börja!

Ilandra är iaf en klockren skallmarkör. Hon skäller när hon vill ha uppmärksamhet eller när hon vill ha sin leksak, så hennes skall fick jag gratis känns det som ;)
Springa tycker hon också om, så jag ser framemot lite mer värme så stigarna tinar upp så vi kan sätta igång sökträningen.
Vi har fått en hel del tips från Anna-Karin hur jag ska få hundarna mer vitringsmedvetna genom att göra övningar på promenaden.
Micke Hedman har tipsat mig om spåret, hur jag ska öka sniffningsfrekvensen för ett noggrannare spårarbete.
Jag uppdaterar hur det går, ska bli så kul att komma igång i skogen igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar