Ilandra

Ilandra
www.aussieactionskennel.se instagram: aussie_actions_ jenny

torsdag 27 oktober 2016

Vittringen - love it or hate it?

Det är många som kontaktat mig angående vittringen efter att ha sett filmer jag lagt upp på Facebook. En del är nyfikna andra mer eller mindre förtvivlade. ;-)
Jättekul tycker jag att bli kontaktad och jag hjälper gärna till! Så jag kan ju lika gärna skriva ner mina tips om det är fler som är intresserade (går ju fortare också än enskilda privata meddelanden) ;-)
Jag berättar hur jag lär in det och hur jag tänker.

Jag börjar ofta väldigt tidigt med nosarbete i flera former. En version är uppletande inomhus av vilket föremål som helst. Hunden får gärna se när jag lägger ut föremålet i början men sedan börjar jag gå in i ett annat rum och lägger föremålet. Lägger gärna föremålet i tex en stövel och på olika höjder, försöker tidigt vara fantasifull för att hunden ska få prova olika roliga utmaningar.
När hunden kan leta inne där jag alltid går barfota och har tagit i saker överallt, då är det ofta inga problem att leta ute. Så mitt fokus ligger faktiskt kvar att träna inne. Nästa steg är att placera ut olika föremål utan doft, som störning helt enkelt.
Därefter kan jag byta till vittringspinnar, dessa härliga tuggvänliga saker. Har hunden tuggtendenser råder jag att träna hållande först men det tar jag inte upp i detta inlägg.
Vid nästa övning börjar jag först med uppletande (gör jag i stort sett alltid så jag ser att näsan är på) sedan gömmer jag pinnen på tex en ikeapall med trappsteg. Bakom, under, vart som helst. Sedan lägger jag till många pinnar och gömmer fortfarande rätt pinne. Blir hunden plockig så kan jag lägga godisar runt pallen för att påminna om näsan.
Allt eftersom kan jag minska antalet pinnar (upplever att hunden har svårare att fokusera på nosen vid färre pinnar)
När jag ser att hunden har ett nosarbete så börjar jag lägga på golvet men återgår ibland till pallen.
Lägger alltid tid på att se till att nosen är på för att få så många rätt som möjligt.
När jag lägger på golvet hjälper jag gärna hunden med godisbitar för att påminna om nosen och det bidrar till ett noggrant och samlat tempo.
När hunden är säker på detta så byter jag miljö och lägger till störningar eftersom.

Har du en hund som ändå väljer att kasta sig över apporterna så fort de är synliga och öppna?
Prova att lägga dem under en matta eller liknande med bara en bit som sticker ut för att hjälpa hunden att använda nosen.

Såhär börjar jag oavsett ålder på hunden, tycker det har fungerat på alla hundar hittills :-)
Sen utökar jag svårigheterna men har ni kommit så långt så tror jag ni kommer på många sätt att utmana era hundar :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar