Ilandra

Ilandra
www.aussieactionskennel.se instagram: aussie_actions_ jenny

tisdag 27 februari 2018

Min läromästare, min hjälte

Gizmo fyller snart åtta år! Inte för att det märks, han är som ett gott vin, bättre och bättre för varje år 😊.
Gizmo och jag är ju kvalade till SM i rallylydnad så vi tränar inför det i år. Fokus ligger på att han och jag ska ha så roligt som möjligt på våra träningar. Jag börjar oftast med att göra sidbyten, precisionsövningar och position. Men sen får han braka loss! Jag sätter ofta upp olika stationer från lydnaden, rutan, hoppet, apportering tex. Skickar honom i fart från den ena stationen till den andra och nånstans kan jag även ta in honom i position för att sedan låta honom kasta sig över sin leksak. Genom denna övning blir Gizmo explosiv och han älskar det! Det jag har lärt mig genom åren med Gizmo är att känslan emellan oss är det viktigaste för honom, glädjen och samarbetet och att han känner sig duktig. Han vet när jag fejkar en belöning om jag har en dålig dag, det är jätteviktigt att jag är ärlig i min träning. Mår jag dåligt märker han det direkt och då lägger han sin fokus på mig istället för träningen vilket jag tycker är en helt underbar kvalitet hos honom, det är väldigt få runt om mig som kan mäta sig med hans intuition gällande mitt mående. 😍
Det kan dock ställa till det på tävling. En tävling i höstas mådde jag riktigt uselt, jag var dessutom lite less på att tävla. Det slutade med 97 i ena klassen trots att vi inte gjorde vårt bästa men jag diskade oss i den andra. Gizmo var själv hängig den dagen och redan nästa dag var han väldigt snorig. Jag märkte redan på morgonen att något var fel men jag åkte ändå. Jag måste lära mig att lita på min intuition som har visat sig ha rätt många gånger när det gäller mina hundar.
Men det hämtade vi upp under resterande tävlingar då jag beslöt att när jag tränar och tävlar med Gizmo är det bara han och jag. Det förtjänar vi och vi kan vara sociala en annan gång.
Jag känner mig väldigt förunnad som fick just Gizmo som min första kelpie, en otrolig läromästare som har visat mig att det finns miljoner sätt att träna en hund. Han är dessutom en otrolig vän som har full koll på matte 😍



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar