Ilandra

Ilandra
www.aussieactionskennel.se instagram: aussie_actions_ jenny

fredag 23 februari 2018

Mål, utförande, bakslag och success!

Precis så kan min träning se ut med mina hundar!
Oftast har jag en tänkt plan över min inlärning som jag formar efter den individuella hunden. Jag tycker ofta att jag får det resultatet som jag har tänkt.

Wixie är min nya hund, sex månader fyllda och jag tror nog inte att jag har presenterat henne närmare. Kanske för att hon är helt omöjlig att fota för passivitet är enligt henne sååå tråkigt! Tycker jag med, men en fin huvudbild kräver en stilla och fokuserad hund 😊
Wixie är husets clown som rör sig tusen ggr mer än hon behöver. Bara att ge henne mat är en cirkuskonst från hennes sida då hon måste springa i full fart för att sedan kastvända och göra fem snurrar med bara bakbenen i golvet.
Med den presentationen kommer vi till det här med att ha en plan. Wixie är väldigt följsam och fria följet är ett moment hon gillar trots att hon inte får springa. Varför hon är förig beror nog på att hon är extremt "mattig" vilket ofta är en fördel. Förutom i passiviteten...
Att vara stilla är onödigt och dessutom bli lämnad av matte känns ju ännu konstigare så Wixie tycker att det är ett oväsentligt moment.
Min plan var att träna med omvänt lockande. Japp, det gick bra förutom att hon klev upp efter varje belöning. Wixie anser att en repetition räcker. Nästa tanke var att köra indianen, alltså hålla henne aktivt passiv med en leksak. Funkar mkt bättre, men inte längre ifrån än två meter. Jag har bra tålamod, tycker att jag brukar kunna vänta ut det mesta, men Wixie... Hon kan kliva upp om och om igen och till slut sätter hon sig inte alls och bjuder in till hundra andra (roligare) saker. Jobba vill hon, hur länge som helst och sitta still är enligt henne helt onödigt när vi kan göra andra roligare saker.
Så var är vi i utvecklingen? Vet inte ens om vi gått förbi utförande då vi ännu inte fått till det 😂 Men en underbar hund är hon med full fokus på party. Sitta eller ligga still finns det tid för i en annan del av livet 😂 Vi fortsätter med indianen och ett stort knippe tålamod så hoppas jag att hon ser ett högre värde i att vara stilla även fast det strider mot hennes natur 😂


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar