Ilandra

Ilandra
www.aussieactionskennel.se instagram: aussie_actions_ jenny

torsdag 14 september 2017

När hysterin lagt sig

Lite hysteriskt blev det ett tag, med så många tävlingar på en gång. Det blev väldigt bra resultat men det har varit skönt med lite vila.

Helt i vila har vi inte varit då jag och Gizmo fortsatt tävla men det har blivit varannan vecka istället för varje.

Förra helgen var vi i Övik och då satt nästan alla moment som en klocka. Tyvärr var det väldigt blött vilket gjorde att Gizmo tvekade vid två sättanden så vi fick 98 p i första klassen men slog till med 100 p i den andra. Vi har nu 694/700 p och ligger för närvarande på 26:e plats på SM-kvallistan. Det betyder att vi behöver förmodligen klättra minst tre poäng till för att vara säker på att komma med.

Enda problemet med att försöka kvala till SM är att (det gäller dem flesta) det inte längre duger med en bra runda. Besvikelsen kommer så fort poängen inte ligger på 100. Blir absolut inte besviken på hunden, allt som oftast är det jag som tappar fokus och styr in Gizmo i en kon eller skylt, eller så glömmer jag att kolla upp på nästa skylt och gör en tabbe.
Hittills har det gått väldigt bra, vi började tävla Mästare i juni. Det är dock väldigt lätt hänt att lägga höga krav på varje tävling.

Jag försöker alltid se det positiva i varje tävling, att vi lyckats utvecklas och att det visar sig på planen. Det har varit min filosofi de senaste åren att oavsett poäng hitta guldkornen i varje runda. Det här får jag påminna mig om när vi tävlar Rally så att jag inte snöar in på tresiffrigt.

När vi har fått de poäng som jag tror vi behöver kommer jag börja tävla för att träna inför SM. Det kan innebära att jag kommer att offra en klass av två på varje tävling för att kunna belöna upp inne på planen. Jag tror att det kommer bli väldigt givande för Gizmo som är så beroende av positiv träning och han kommer ihåg allt, vare sig det är positivt eller negativt.
Ska fundera lite mer på den planen innan den träder i kraft.

Meeeeen Ilandra då?
Ilandra och jag har tagit lite tävlingsuppehåll, tanken var ju att hon och jag skulle tävla hela året. Det jag inte visste för ett år sedan är att jag har en ganska självständig tös i min minikelpie och jag har fått jobba en del med att hon ska vilja samma saker som jag. Jag har känt att hon behövde den här tiden och jag tävlar för min skull och vill vi inte samma saker tävlar jag helt enkelt inte.
Men nu börjar jag få lite ordning på henne även fast hon fortfarande har mycket egen vilja. Jag har lagt in två tävlingar åt henne nu i höst, ett Appell Spår och en Startklass. Så får vi se hur hon går. Möjligen att jag startar henne i Rally Fortsättning också.

Att hon har en egen vilja ser jag inte som något negativt, det visar bara att hon har mycket innanför pannbenet ;)
Vi har vallat lite här i höst och hon blir tuffare och tuffare i hagen också, så det gäller för mig nu att kunna förvalta hennes vilja så att hon använder den på det sätt jag vill ;)
Resan som Ilandra tar med mig på utvecklar mig otroligt mycket som tränare, hon är inte lik varken Gizmo eller Quini. Hon är Ilandra och hon har full koll på allt hon vill företa sig. Kan beundra den lilla kelpien för hennes glädje och hennes attityd när hon klart visar sig oförstående över att hon skulle ha gjort fel?
Hon kommer att bli en fantastisk hund när jag trycker på de rätta knapparna. Hon har busigt nog gömt manualen så jag får skriva en egen ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar