Ilandra

Ilandra
www.aussieactionskennel.se instagram: aussie_actions_ jenny

onsdag 27 september 2017

Ett monstruöst monster

Ilandra kallas för Lilla Monstret (kärleksfullt såklart) Hon kallas för det för att hon pratar väldigt mkt och har gjort det sedan hon var valp. Speciellt när Gizmo stjäl hennes ben (enligt Ilandras mening)

Ibland när vi tränar är hon också ett monster!
Häromkvällen tränade jag på klubben, ganska sent. Ilandra har varit åsidosatt hela veckan så hon var meeeeer än laddad.
Jag har valt att inte tävla med henne på hela sommaren därför att vi inte fått ordning på vår tävlingsbelöning. När Ilandra inte fått en riktig belöning känner hon sig snuvad och vi tappar samarbetet. Därför har jag valt att träna mer i skogen och träna lydnad när hon har varit riktigt laddad och vi har då kunnat förstärka belöning utan leksak.
Då har jag helt enkelt börjat med att hon får kampa med min arm... Jaja, kanske inte så smart för det får jag ju inte göra på tävling men förutom det så gillar hon inte att bli kladdad på, det får hon inte ut nåt av. Hon vill leka! Bita... i något... ;)
Kampen i armen har försiggått ett tag och det är något hon är van vid och tycker det är en väldigt bra belöning. Med andra ord är hon inte blyg när det gäller att ta tag ;)
Åter till häromkvällens träning. Ilandra var som sagt rätt het och därför passade jag på att gå ett längre fritt följ och kedjade med läggande och inkallning. Vilket hon gjorde jättebra med en underbar energi, utan minsta tanke på att själv börja kräva belöning. Efter en stund ger jag henne belöningssignal och jag ska precis dra fram leksaken och då sitter hon helt plötsligt i underarmen och leker hej vilt! Jag var såklart inte beredd så det gjorde ordentligt ont!
MEN hon valde min sociala belöning framför att vänta på leksaken, det har hon inte gjort förut. Kanske min tävlingsbelöning kommer att bli värt nåt framöver iaf!

Jag har absolut inga problem med att tänka utanför boxen, Ilandra är inte som nån av mina andra hundar. För henne ligger största prio på leksaken, tror det är mer schäfer än kelpie i henne? ;) Quini tex, hon jobbade för at få fortsätta jobba. Tyckte det var jättekul att kampa och leka men det viktigaste var att få springa in i rutan hundra gånger ;) (Kanske var mer en BC?) ;)

Men på det här sättet försöker jag öka min betydelse i belöningen.

Vill också poängtera för den känslige att hon är en snäll liten kelpie så hon sitter bara i armen på mig för att hon är lärd det, inget annat ;)
Det finns säkert dem som tycker att jag är knäpp som låter min hund kampa med min arm. Men själv ler jag och tycker att hon är läcker, hon är en explosion av energi som styrs av kamp så vill jag få ut nåt av det så får jag banne mig offra mig lite ;)


Lilla Monstret med sitt monster <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar