Ilandra

Ilandra
www.aussieactionskennel.se instagram: aussie_actions_ jenny

söndag 24 januari 2016

Träning för Maria Brandel- vi bjuder på våra misstag och framsteg

Träningen för Maria Brandel har verkligen ändrat mitt synsätt på många saker.

Quini är en underbar hund som har en otrolig arbetsmotor och vilja att vara till lags. Vi har ett härligt samarbete och jag är väldigt stolt över henne.
Men min syn på vårt fria följ rasade totalt redan första dagen vi tränade för Maria. Hon såg direkt vad Quini gör som jag och Anna-Karin inte riktigt lyckats sätta fingret på. Jag och A-K har trott att problemet legat i att Quini inte hela tiden har ögonkontakt med mig utan flaxar lite.
Det var bara ett resultat av det första problemet. Quini går fot på både höger och vänster. Vilket jag inte sett eftersom jag aldrig tänkt på det. Jag har alltså lärt min hund en felaktig position!
Här har jag två tydliga bilder:
Fint i position på bild 1 och sen går hon över till höger ben på bild 2.


Bild 1

 


Bild 2

 























Men blir jag nedslagen av detta? Nä fasen heller!
 Quini och jag har fått nior på vårt fria följ tidigare så vi har en bra grund att stå på. Och vi fick massa tips på hur vi ska få bort detta. Så jag tycker det ska bli jättekul och kanske detta leder oss mot tian??? Så grymt roligt att hitta ngt så konkret att träna på!
Vi tränade också på Quinis låsningar. Maria är full av roliga övningar som Quini köpte med hull och hår. Bla skulle hon runda kon trots störningar av leksaker och hennes favoritapporter. Hon klarade det med bravur och med en grym fart.
Vi fick med oss så otroligt mkt att jobba på och Maria är en fantastisk tränare som lägger träningen på varje enskilds nivå och taggar oss hela tiden att bli bättre. Det som fastnade stenhårt i mitt huvud är att hunden ska få lyckas! Anpassa träningen och ta det i rätt takt för att bibehålla motivation och maximalt resultat.
Belöning är så otroligt viktigt, att vi lägger tid på att belöna. Sen att hålla hundra procent fokus på hunden när vi själva kräver det från hunden.
Maria har ett sånt underbart tänk och hon ringde i många klockor hos oss alla. Ibland känns det lite surt att bo så långt ifrån, vill gärna träna för henne oftare!
Pallen är under inlärning, vi fick se dessa dagar vilken skillnad den gör för positionen och för ingångarna.
Tack till Maria B, Maria D, Anna-Karin, Vickan och Molly för dessa dagar. Fantastiskt roligt att se era hundar! Tack Maria D för alla bilder!


Runda, tajt och målmedvetet


Massa lek!
Vårt mål!





3 kommentarer:

  1. Men så underbart fet låter, ni kommer att gå långt.

    SvaraRadera
  2. Men så underbart fet låter, ni kommer att gå långt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vi tycker att det är så kul med lydnad, är så ivrig att se resultat från vår omlärning :)

      Radera