Ilandra

Ilandra
www.aussieactionskennel.se instagram: aussie_actions_ jenny

onsdag 27 januari 2016

Hundträning, eller är det egentligen bara riktigt utsvävad fantasi?

Efter träningen för Maria B så har jag verkligen öppnat mitt synsätt!
Tyckte nog att jag gjort det innan men det är nog bara en bråkdel av allt vad man kan göra med hundträning.
Jag har lärt mig genom freestyle att hjälpmedel är bra att ha. Men har själv inte använt det i lydnadsträningen.
Vad mkt roligare det faktiskt är med hjälpmedel som pallen, brädan, targets osv. Man kan tycka att det ska ta längre tid för att man först måste lära in dessa hjälpmedel, men när hunden väl är inne i svängen är det som att nästa hjälpmedel finner sig av sig självt.
Pallen har visat sig vara jättebra för Quinis kontakthållande. Hennes position som jag försöker ändra är så väl invand så det är bra att bryta det med nyinlärning av pallen. Hennes ingångar blev bättre redan efter ett pass med pallen så detta hjälpmedel kommer jag definitivt att fortsätta med och Ilandra kommer jag köra med pallen från scratch. Gizmo tycker jag håller fin position och kontakt men det går ju naturligtvis alltid att förbättra så han ska också få testa på.

Ikväll tränade jag med Anna-Karin, en träning som inte alls var planerad.
Men det löste sig fint ändå :) Vi hade så härlig energi på oss själva och hundarna och vi testade oss fram, kom på nya lösningar och nya övningar. Ser framemot nästa träning som ska planeras in i minsta detalj för att vi ska få ut mesta möjliga.

Jag tycker verkligen att de nya lydnadsmomenten är jätteroliga! Vi testade runda kon, apportering och hopp, vad det momentet nu heter, och det var jättekul! Toppenbra övning för Quinis fokus på vad jag säger. Idag var det så milt väder och planen hade fantastiskt underlag, det var så skönt att vara ute! Behövde det idag :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar