Ilandra

Ilandra
www.aussieactionskennel.se instagram: aussie_actions_ jenny

söndag 7 oktober 2012

Intagning till Patrullhund

Den lååååånga dagen började med en färd upp till Kramfors. Första delen av provet skulle göras på förmiddagen och del 2 på eftermiddagen. Under tiden hundarna väntade på sin tur fick de ligga i bas.
Gizmo gick ut näst sist så det blev en lång väntan, tre timmar närmare bestämt. Men han låg så fint och tyst i basen trots att många andra hundar protesterade högljutt över att bli lämnade. En av dem fällde tom en gran ;)
Sen var det dags för del 1, Tillgänglighet, Kamp/Lek, Föremålsintresse, Kontakt och Skott.
Först fick han klappas, gosa och bli genomgången, visa tänder. Inga problem, trodde jag inte heller ;) Sen var det dags för kamp med mig och instruktören, han kampade ännu bättre med henne än med mig ;)
På föremålsintresset så gick instruktören och markerade tre punkter, på ena punkten lade hon ut en boll. Gizmo springer fram, vindar och plockar bollen på en gång!
Nästa gång gör hon likadant men lägger inte ut nån boll för att testa uthållighet. Gizmo springer ut, vindar och kommer tillbaka och säger att det är tomt. Han hade ju rätt ;) Det går inte att lura en kelpie!
Sen var det dags för Kontakt, lite införighet och det var inga problem.
Skott under lek och passivitet, gick jättebra. Bara matte som är lite skottberörd ;)

Efter lunch var det dags för patrullstig och löpning 2 km.
Här imponerade Gizmo mest!
Vi har tränat två ggr och det har bara varit introduktion. Han tog kommandot på en gång och markerade vind och ljudfig plus ett spårupptag. Markeringarna var väldigt tydliga, han drog tom in mig i en gran ;)
Sen var det dags för löpning utan hund? Onödigt att anstränga sig utan att motionera hunden.. ;)
2 km under 11.37 var målet. Jag är sjukt otränad men tog mig in som nummer två på tiden 10.54. Nöjd ;)

9 hundar blev godkända men det fanns bara 8 platser. Det var med fyra färdiga hundförare och de fick förtur. Sen var det fyra Härnösandsbor, sen var det vi. Vi fick en reservplats? Tots det jobb vi gjort? Jag var tvungen att gå och fråga varför, vad gjorde vi för fel?
Nej nej, vi hade varit så duktiga! Men det var för att vi bodde i Matfors så det var så långt för oss till Övik, det området skulle vi tillhöra efter att vi certat. Härnösandsborna hade ju närmare... Men instruktören ville inte släppa oss så hon skulle höra om hon fick ta in 9 hundar istället, och som det lät så trodde hon inte att det skulle vara några problem.
Nu kommer vi förmodligen med, annars får vi försöka i januari i nästa grupp, men det känns lite surt att inte komma med för att vi bor i Matfors?
Vi gjorde som ekipage ett strålande jobb, Gizmo visade verkligen vilken fin arbetsmotor han har men även stabilitet. Vilken jäkla kanonhund! Trots att jag är riktigt besviken över det beslut som togs, att det bara skulle handla om vilken ort vi bor på.... Så är jag lika stolt över Gizmo och mig själv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar