Ilandra

Ilandra
www.aussieactionskennel.se instagram: aussie_actions_ jenny

söndag 14 augusti 2016

Lydnadsfunderingar för Eliten

Först och främst, jäääj till att Blogger funkar via mobilen nu!
Efter att ha fått mkt tips från Angelica Leiman så har jag börjat fundera på mina kriterier och mål med lydnaden.
Ska jag vara lite krass så har jag inte sammanfogat kriterier och mål med min träning, jag har heller inte helt varit på det klara med hur jag vill att det ska se ut.
Jag har dessutom fått se andra sätt att utveckla vår träning och kapacitet vilket jag tycker är jätteroligt!
Målbilden har ändrats och vi ska lägga mer fokus på fokus och på detaljer. Inte stressa, utan strukturera upp varje träning.
Hålla varje träning positiv och lägga in ny träning för att behålla träningsglädjen.

Hur ska det gå till då?

Quini är en underbar hund att tävla med, hon älskar att jobba och är inte störningskänslig av miljöer. Det hon gör däremot är att gasa mer och mer för varje moment och det resulterar ofta i slarvig vittring och ibland fjärr. Inte alltid, hon har fått 9,5 på fjärren i Eliten.
Så för att få ordning på detta så måste jag ta reda på anledning, träna på situationen och bygga upp samarbete.
Anledning :utebliven belöning. Quini triggas av detta och med hennes höga motor blir det egentligen väldigt bra, hon slutar aldrig jobba. Men faller på fokusen.
Men, varför faller det på fokusen?  För att jag inte tränat på att hålla den hela vägen såklart!!
Träning: Störningsträning med konor, rörliga människor, apporter osv.
Mål: hålla fokus på mig tills jag tillåter henne lägga fokus på momenten, tex hopp eller kon. Tidigare har jag låtit henne ha koll på allt, även under fria följet.
Jag kommer lägga upp olika övningar varje gång för fria följet men också lägga in störningar vid övriga moment.
Det ska bli så roligt att lägga om träningen och jag har tänkt att blogga om resultatet nu när jag kommer åt bloggen via mobilen. :)

Quini har en underbar tävlingsmentalitet så när jag får till fokusen tror jag att det kommer bli riktigt bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar