Ilandra

Ilandra
www.aussieactionskennel.se instagram: aussie_actions_ jenny

lördag 8 september 2012

Rallydebut!

Gizmo gjorde en strålande insats på vår rallydebut! Bra kontakt och följsam, synd att inte matte kunde vara detsamma. Såhär i efterhand kanske Gizmo hade fått bättre poäng utan mig ;)
Vid ett moment skulle hunden sitta fot, dirigeras sen att sitta framför med nosen mot föraren. So far so good. Sen ska hunden gå runt på höger sida om föraren och gå upp i fot. Men jag visar tecknet för snurr, som också är ett moment och då blir det tio poängs avdrag. På ett annat moment missade jag att han inte satt, många poäng bort. Man får göra dk, men jag var inte uppmärksam... Sen var det lite smågrejer som jag inte vet att jag gjorde fel, så går det när man går in och tävlar och inte vet ett smack ;)
Men kul var det och Gizmo skötte sig perfekt, det är huvudsaken. Vi missade godkänt med en poäng ;)
Vi testade mest av idag om det här skulle vara ngt för oss, så det fick gå som det gick då vi tränat en gång och det var i onsdags. Men jag vill tävla mera så nu ska vi träna och läsa in regler! Alla våra avdrag var ju pga mig så det är bara att plugga på ;)
Rekommenderar er att testa, kul att göra ngt annat med sin hund. Man får prata, berömma, visa med handen och stötta hunden. För oss blev det lite för mkt stöd så jag tror Gizmo blev lite störd av det, men tränar vi på momenten ska inga händer behöva användas.
KUL VAR DET IAF!!! :D
Grattis till Hanna och Kyra som fick 97 poäng och blev delad 3:a, och en eloge till mamma och Junior som skötte sig himla bra på deras första tävling!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar